Повернутися до звичайного режиму

/Files/images/5262.jpg

ПОЛОЖЕННЯ

про запобігання насильству та

унеможливлення жорстокого поводження

з дітьми у Бориспільському закладі дошкільної освіти «ВІНОЧОК»

Бориспільської міської ради Київської області

Вступ


Відповідно до Закону України «Про освіту», Конвенції ООН про права дитини, Закону України «Про охорону дитинства», Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми» від 06.10.2024, у Бориспільському закладі дошкільної освіти «Віночок» було розроблено політику запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми, яка регулює стосунки між усіма учасниками освітнього процесу щодо питання захисту дітей від насильства та зловживань з боку однолітків і дорослих (батьків, опікунів або працівників закладу освіти). Політика закладу спирається на положення Статуту закладу освіти, правил поведінки та відповідає чинному законодавству (стаття 173-4 кодексу України про адміністративні правопорушення).

Мета політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми:

  • створення в закладі дошкільної освіти безпечного освітнього середовища;
  • визначення та реалізація необхідних заходів, способів і методів запобігання виникненню насильства та жорстокого поводження з дітьми та (або) потенційних ризиків його виникнення;
  • виявлення випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми та (або) потенційних ризиків їх виникнення;
  • визначення та реалізація необхідних заходів і методів вирішення ситуацій насильства та жорстокого поводження з дітьми та (або) потенційних ризиків їх виникнення.

Завдання політики:

1. Вивчити умови в Бориспільському закладі дошкільної освіти «Віночок» для створення безпечного освітнього середовища, що включає психологічну та фізичну безпеку учасників освітнього процесу.

2. Визначити стан, причини і передумови поширення насильства та жорстокого поводження з дітьми в Бориспільському закладі дошкільної освіти «Віночок»

3. Підвищити рівень поінформованості учасників освітнього процесу про насильство та жорстоке поводження з дітьми.

4. Формувати вміння асертивної поведінки та усвідомлення насильства як порушення прав людини.

5. Формувати в учасників освітнього процесу нетерпиме ставлення до насильницьких моделей поведінки.

6. Скласти доступний алгоритм реагування та протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми.

7. Сформулювати конкретні рекомендації педагогічним працівникам, адміністрації закладу, батькам щодо організації безпечного середовища в Бориспільському закладі дошкільної освіти «Віночок».

Пріоритети та цілі політики:

  • взаєморозуміння;
  • взаємоповага;
  • дружня атмосфера;
  • верховенство права;
  • толерантність;
  • постійний розвиток;
  • активна життєва позиція;
  • здоровий спосіб життя;
  • людяність;
  • порядність;
  • повага до приватного життя;
  • мир;
  • єдина країна.

Принципи політики:

  • недискримінація за будь-якими ознаками;
  • ненасильницька поведінка в міжособистісних стосунках;
  • партнерство та підтримка між педагогічним колективом закладу дошкільної освіти і батьками (законними представниками) малолітніх здобувачів освіти;
  • особистісно-орієнтований підхід до кожної дитини;
  • розвиток емоційного інтелекту учасників освітнього процесу;
  • гендерна рівність;
  • демократичність в прийнятті рішень.

Розділ І

Поняття «насильства» та його ознаки

До запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми в закладах дошкільної освіти належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні закладу дошкільної освіти та на прилеглих територіях (включно з груповими приміщеннями, спальнями, роздягальнями, вбиральнями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами,) та (або) за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи закладу дошкільної освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою директора закладу дошкільної освіти, в тому числі дорогою до (із) закладу дошкільної освіти.

Типовими ознаками насильства є:

1. систематичність (повторюваність) діяння;

2. наявність сторін – кривдник, потерпілий, спостерігачі (за наявності);

3. дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого:

  • умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг, примушування до праці та інші правопорушення економічного характеру;
  • словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;
  • будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток;
  • будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;
  • інші правопорушення насильницького характеру.

Насильство проявляється в багатьох формах: є вербальна, фізична, соціальна форми насильства, а також кібербулінг.

Сторони насильства – безпосередні учасники випадку: кривдник, потерпілий, спостерігачі(за наявності).

Кривдник – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня особа, яка вчиняє насильство щодо іншого учасника освітнього процесу;

Потерпілий – учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня особа, щодо якої було вчинено насильство;

Спостерігачі – свідки та (або) безпосередні очевидці випадку насильства.

Суб’єкти реагування у разі випадку насильства в закладі дошкільної освіти:

  • служба у справах дітей Бориспільської міської ради;
  • органи місцевого самоврядування;
  • директор відповідальна особа (вихователь-методист) та інші працівники закладу дошкільної освіти;
  • територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України.

Суб’єкти реагування на випадки насильства в закладі дошкільної освіти діють в межах повноважень, передбачених законодавством та нормативно-правовими документами.
Педагогічні та інші працівники закладу дошкільної освіти у разі, якщо вони виявляють насильство, зобов’язані:

  • вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;
  • за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
  • звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України;
  • повідомити керівника закладу дошкільної освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої особи, яка стала стороною насильства.

Розділ ІІ

Запобігання та протидія насильству в закладі дошкільної освіти

Діяльність щодо запобігання та протидії насильству в закладі дошкільної освіти є постійним системним процесом, спрямованим на досягнення мети та завдань антинасильницької політики.

Діяльність щодо запобігання та протидії насильству в закладі дошкільної освіти відображається в плані заходів, спрямованих на запобігання та протидію насильству в закладі дошкільної освіти (далі - План).

Розроблення, затвердження та оприлюднення Плану забезпечує керівник закладу дошкільної освіти в межах наданих йому повноважень щодо створення безпечного освітнього середовища в закладі дошкільної освіти, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.

Планування відповідних заходів здійснюється за результатами моніторингу стану освітнього середовища в закладі дошкільної освіти.

Заплановані заходи повинні:

  • спрямовуватись на задоволення потреб закладу дошкільної освіти у створенні безпечного освітнього середовища;
  • мати вимірювані показники ефективності;
  • залучати до їх виконання всіх учасників освітнього процесу. До заходів, спрямованих на запобігання та протидію насильству в закладі дошкільної освіти, належать заходи щодо організації належних заходів безпеки відповідно до законодавства (пост охорони, відеоспостереженням за місцями загального користування тощо); організації безпечного користування мережею Інтернет під час освітнього процесу;

Розділ ІІІ

Моніторинг реалізації політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми

1. Керівник закладу дошкільної освіти призначає відповідальну особу за реалізацію політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми та здійснення моніторингу її реалізації.

2. Відповідальна особа відповідає за реалізацію політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми в закладі, реагування на будь-які сигнали щодо її порушення, внесення пропозицій щодо змін до політики, доведення результатів моніторингу та реалізації політики до всіх учасників освітнього процесу.

3. Загальний моніторинг рівня реалізації політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми (використовується метод анкетування, опитування тощо) проводиться двічі на рік.

4. Під час проведення загального моніторингу працівники закладу дошкільної освіти можуть подавати пропозиції стосовно внесення змін до політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми та повідомляти про порушення її вимог на території закладу дошкільної освіти.

5. На основі результатів анкет працівників закладу дошкільної освіти відповідальна особа готує звіт та передає його керівнику закладу дошкільної освіти.

6. Враховуючи результати моніторингу, керівник закладу дошкільної освіти та відповідальна особа вносять необхідні зміни до політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми та ознайомлюють з ними учасників освітнього процесу.

Функціональні обов'язки відповідальної особи за реалізацію та здійснення моніторингу політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми

1. Отримує повідомлення про ризики для дітей, випадки насильства та реєструє заяви в окремому журналі.

2. Двічі на рік проводить загальний моніторинг рівня реалізації політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми учасниками освітнього процесу, надає пропозиції щодо внесення можливих змін до цієї політики закладу.

3. Готує звіт за результатами анкет працівників закладу та подає його керівнику закладу освіти.

4. Розробляє методичні рекомендації для педагогічних працівників щодо створення безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації.

5. Проводить роз'яснювальну роботу з батьками, щодо положень політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми, надає інформацію про зміни.

6. Інформує (у разі потреби) компетентні установи (поліцію, соціальні служби) про випадки порушення безпеки дітей (ризики, загрози, насильство).

Напрями реалізації та показники виконання вимог політики запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми

1. У закладі дошкільної освіти запроваджено політику запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми, яка містить мету, завдання, цілі та принципи.

2. Порядок надання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки насильства (Додаток 2), де зазначено етапи діяльності в разі, коли дитина стала жертвою насильства або її безпеці загрожують незнайомі люди, члени родини чи працівники закладу дошкільної освіти.

3. Правила захисту особистих даних, які визначають методи збереження та поширення інформації про дітей.

4. Правила захисту зображень дітей, які визначають, як можна знімати дітей на фото або відео та поширювати їх зображення.

5.Принципи безпечних відносин між працівниками закладу дошкільної освіти та дітьми, включно з повним описом поведінки, яка є неприйнятною при спілкуванні з дітьми.

Заклад дошкільної освіти проводить навчання педагогічних працівників з питань захисту дітей від насильства та надання їм допомоги в небезпечних ситуаціях

1. Усі працівники закладу дошкільної освіти ознайомлені з політикою запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми.

2. Усі працівники закладу дошкільної освіти знають, як розпізнати чинники ризику й ознаки насильства проти дітей, а також правові аспекти захисту дітей (обов'язковість втручання для залучення працівників правоохоронних органів).

3. У закладі розроблені Методичні рекомендації для педагогічних працівників щодо створення безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації (Додаток 10).

Заклад дошкільної освіти проводить просвітницьку роботу з батьками з питань реагування на випадки насильства.

У закладі освіти дітей навчають, які права вони мають і як вони можуть захистити себе від насильства

У закладі освіти є навчальні матеріали для дітей (книги, ілюстрації, дидактичні ігри) з питань прав дитини, захисту від насильства, ризиків насильства та зловживань,

    ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Політика запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми заслуховується на засіданнях педагогічної ради Зміни в політику запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми вносяться один раз на рік.

План заходів щодо запобігання випадкам насильства

та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми на 2025 р.

№ п/п Зміст заходу Термін проведення Цільова аудиторія Відпові-дальний
1. Дотримуватися порядку реагування та порядку дій при виявленні випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми під час воєнного часу. вересень учасники освітнього процесу вихователь-методист
2. Продовжувати навчання працівників на онлайн курсі «Протидія та попередження насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми в закладах освіти», «Набуття нових компетентностей відповідно до викликів воєнного стану», розробленому Міністерством освіти і науки України. впродовж року вчителі директор, вихователь-методист
3. Здійснювати у закладі просвітницько-профілактичні заходи з педагогами, батьками, щодо роз’яснення основних причин, ознак насильства в освітньому середовищі та оволодіння практичними навичками оперативного реагування, запобігання таким ситуаціям під час воєнного часу. впродовж року учасники освітнього процесу вихователі, практичний психолог
4. Висвітлювати та поновлювати інформацію на сайті ЗДО з контактними телефонами відповідних служб, гарячої лінії. вересень учасники освітнього процесу, відвідувачі сайту вихователь-методист
5. Дотримуватися правил поведінки здобувачів освіти у закладі та спостерігати за їх дотриманням. постійно вихователь-методист, вихователі
6. Ознайомити працівників із правилами евакуації та планом евакуації учасників освітнього процесу під час сигналу «Повітряна тривога» під час воєнного стану. впродовж року вихователь-методист, завідувач господ-дарством
7. Продовжити співпрацю з підрозділами ювенальної поліції Бориспільського відділу поліції, службою у справах дітей, центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. впродовж року учасники освітнього процесу директор, вихователь-методист
8. Попереджувати будь-які прояви глузування, насильства, жорстокого поводження. Виконувати свої функціональні обов’язки щодо об’єднання груп дітей, згуртування дітей під час воєнного стану. впродовж року вихователі
9. Своєчасно виявляти батьків або осіб, що їх замінюють які ухиляються від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо створення належних умов для життя, навчання та виховання дітей в умовах воєнного стану. впродовж року батьки практичний психолог, вихователі
10. Своєчасно повідомляти адміністрацію ЗДО щодо порушень правил безпечного освітнього простору та випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми впродовж року учасники освітнього процесу директор, вихователь-методист
11. Забезпечити проведення роз’яснювальної роботи серед дітей та батьків щодо безпечного освітнього середовища через різноманітні форми роботи під час воєнного стану впродовж року учасники освітнього процесу вихователі
12. Проводити діагностику психологічного клімату групах і виявляти дітей, які зазнали прояви насильства чи жорстокого поводження зі сторони своїх однолітків за запитом учасники освітнього процесу практичнийпсихолог
13. Забезпечити ефективне функціонування психологічної служби з питань створення безпечного освітнього середовища та запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми під час воєнного стану. постійно учасники освітнього процесу директор вихователь-методист
14. Проводити роботу в напрямку вдосконалення психолого-педагогічної компетентності та підвищення рівня психологічної культури педагогів та батьків для здійснення ефективної взаємодії дорослих з дітьми, побудованої на засадах довіри під час воєнного стану. двічі на рік вчителі, батьки вихователі, практичний психолог
15. Перевірка приміщень, території закладу з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення насильства чи жорстокого поводження з дітьми. постійно учасники освітнього процесу завідувач господарством
16. Залучення дітей, вразливих категорій (батьки УБД, ВПО, сиріт, напівсиріт, батьки, яких за кордоном та ін.), до участі у різноманітних заходах постійно вихователь-методист
17. Взяти участь у всеукраїнській акції «16 днів проти насильства» (заходи згідно окремого плану) листопад, грудень учасники освітнього процесу вихователь-методист
18. Психологічний та соціально – педагогічний супровід батьків та дітей з особливими освітніми потребами впродовж року команда супроводу
19. Консультативна допомога у налагодженні ефективної взаємодії та розв’язанні конфліктних ситуацій під час воєнного стану впродовж року учасники освітнього процесу психолог-гічна служба
20. Співпраця із управлінням освіти, бухгалтерією, із закладами медичного, соціального, культурного напрямків, співпраця з ювенальною поліцією, ЦСССДМ, ССД, органами місцевого самоврядування, громадськими організаціями, благодійними фондами під час воєнного стану постійно представ-ники громад-ськості адміністра-ція
21. Функціонування «Скриньки довіри» в закладі освіти під час воєнного стану постійно учасники освітнього процесу практичний психолог
22. бесіди, консультації: «Кожна дитина має право», «Скажи насильству: Ні!», «Діти без насильства», «Для чого живе людина?», «Зупинимо насильство разом», «Поважаймо один одного», «Життя без насильства», «Ми-різні, але ми-рівні», «STOP насильству», «Подолаймо образи разом», «Мій світ без насильства», «Що значить бути толерантним», «Конфлікти та їх подолання», «В країні добрих ввічливих людей», «Планета толерантності», «Кібербулінг та кібермобінг – сучасні загрози», впродовж року вихователі
23. Впровадження програми «Без ляпасу: як з любов’ю та повагою визначати дитині кордони» рамках проекту «Зла традиція» (профілактика насильства). впродовж року практичний психолог
24. Консультація для педагогів «Правила поведінки в екстремальних ситуаціях» вересень вихователь-методист
25. Виступи на батьківських зборах щодо допомоги побудови раціонального діалогу з дітьми з метою попередження стресогенних ситуацій в умовах воєнного стану впродовж року батьки практичний психолог вихователі
26. День позитиву до Всесвітнього дня дитини «Катрусин кінозал». Перегляд улюблених мультфільмів про добро листопад вихователі


/Files/images/Без названия.png

ПОЛОЖЕННЯ ПРО ПОРЯДОК РОЗСЛІДУВАННЯ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)В БОРИСПІЛЬСЬКОМУ ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ "ВІНОЧОК" БОРИСПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

1. Загальні положення

1.1. Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

1.2. Типовими ознаками булінгу (цькування) є: систематичність (повторюваність) діяння; наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

2. Повноваження керівника ЗДО та уповноважених ним осіб щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню)

2.1.Директор Бориспільського закладу дошкільної освіти «Віночок» Бориспільської міської ради Київської області (далі – Бориспільський ЗДО «Віночок»):

здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;

забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію боулінгу (цькуванню) в закладі освіти;

розглядає заяви або повідомлення про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб, які надходять в письмовій або в усній формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації, скликає засідання комісії з розгляду випадків боулінгу(цькування) для ухвалення рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;

повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службу у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі.

2.2. Вихователь-методист забезпечує:

реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід, консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії;

прозорість та інформаційну відкритість шляхом оприлюднення на веб-сайті Бориспільського ЗДО«Віночок», розміщення в інформаційних куточках для батьків здобувачів освіти інформації та нормативно-правовіїих актів з питань щодо протидії булінгу:

· план заходів, спрямований на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

· порядок подання та розгляду (із дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти;

· порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування);

· правила поведінки здобувача освіти з закладі освіти.

2.3. Педагогічні працівники Бориспільського ЗДО«Віночок»:

забезпечують здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, що завдають шкоди здоров’ю;

вживають невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;

повідомляють керівника Бориспільського ЗДО«Віночок» про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб;

сприяють керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

2.4 Подання заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькування) в закладі

2.1.Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника дошкільного закладу;

2.1.1.Повідомлення можуть бути як в письмовій так і в усні й формі. в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації;

2.2.Керівник:

розглядає заяви або повідомлення про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб, які надходять в письмовій або в усній формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації та видає рішення про проведення розслідування;

в разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) невідкладно у строк, що не перевищує 1 доби, повідомляє територіальний орган Національної поліції України. принаймі одного з батьків або інших законних представників малолітньої особи. яка стала стороною булінгу;

за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку боулінгу та вжиття заходів для усунення таких причин;

скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) не пізніше ніж упродовж 3 робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення

3. Склад комісії, права та обов’язки її членів

3.1. Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) Бориспільського ЗДО«Віночок» (далі – Комісія) створюється наказом керівника Бориспільського ЗДО «Віночок" та скликається для ухвалення рішеня за результатами розслідування про факти булінгу (цькування)

3.2. Комісія складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше ніж 5 її членів.

3.3. До складу комісії входять директор закладу, педагогічні працівники, у тому числі практичний психолог та соціальний педагог (за наявності), представники служби у справах дітей. До участі в засіданні комісії за згодою залучаються батьки бо інші законні представники малолітніх сторін булінгу, а також можуть залучатися сторони булінгу.

3.4. Головою комісії є директор Бориспільського ЗДО«Віночок». Голова комісії:

- організовує її роботу і відповідає за виконання покладених на комісію завдань, головує на її засіданнях та визначає перелік питань, що підлягають розгляду;

- визначає функціональні обов`язки кожного члена комісії. У разі відсутності голови комісії його обов’язки виконує заступник голови комісії;

- у разі відсутності голови комісії та заступника голови комісії обов’язки голови комісії виконує один із членів комісії, який обирається комісією за поданням її секретаря;

- у разі відсутності секретаря комісії його обов’язки виконує один із членів комісії, який обирається за поданням голови комісії або заступника голови комісії;

3.5.Секретар комісії забезпечує підготовку проведення засідань комісії та матеріалів, що підлягають розгляду на засіданнях комісії, ведення протоколу засідань комісії.

3.6. Член комісії має право:

- ознайомлюватися з матеріалами, що стосуються випадку булінгу (цькування), брати учсть у їх перевірці;

- подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються

- брати участь у прийнятті рішення шляхом голосування;

- висловлювати окрему думку усно або письмово;

- вносити пропозиції до порядку денного засідання комісії.

3.7. Член комісії зобов’язаний:

- особисто брати участь у роботі комісії;

- не розголошувати стороннім особам відомості, що стали йому відомі у зв’язку з участю у роботі комісії і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб;

- виконувати в межах, передбачених законодавством та посадовими обов’язками, доручення голови комісії;

- брати участь у голосуванні.

4.Порядок роботи комісії

4.1.У своїй діяльності Комісія керується Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про освіту», Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», «Про інформацію», «Про захист персональних даних» та цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами з питань щодо протидії булінгу (цькуванню).

4.2.Метою діяльності комісії є припинення випадку булінгу в Бориспільському ЗДО«Віночок», відновлення та нормалізація стосунків, створення сприятливих умов для подальшого здобуття освітиу групі, де стався випадок булінгу, з`ясування причин, які призвели до випадку булінгу та вжиття заходів для усунення таких причин, оцінка потреб сторін булінгу в соціальних та психолого-педагогічних послугах та забезпечення таких послуг.

4.3. Діяльність комісії здійснюється на принципах:

- законності;

- верховенства права;

- поваги та дотримання прав і свобод людини;

- неупередженого ставлення до сторін боулінгу;

- відкритості та прозорості;

- конфідеційностіта захисту персональних даних;

- невідкладного реагування;

- комплексного підходу до розгляду випадків боулінгу;

нетерпимості до боулінгу та визнання його суспільної небезпеки.

4.4.До завдань комісії належать:

- збір інформації щодо обставин випадку булінгу, зокрема пояснень сторін булінгу, батьків або інших законних представників малолітніх сторін булінгу; висновків практичного психолога, відомостей служби у справах дітей та сім’ї, експертних висновків (за наявності), якщо в результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; іншої інформації, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви.

- розгляд та аналіз зібраних матеріалів щодо обставин випадку булінгу та прийняття рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві.

- у разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, до завдань комісії також належать:

оцінка потреб сторін булінгу в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг в тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей;

визначення причин булінгу та необхідних заходів для усунення таких причин;

моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу, заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;

надання рекомендацій для педагогічних праціників закладу щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми сторонами булінгу, їхніми батьками або іншими законними представниками (відповідне рішення зазначається в протоколі засідання комісії);

надання рекомендацій для батьків або інших законних представників малолітньої особи, яка стала стороною боулінгу (відповідне рішння зазначається в протоколі засідання комісії).

4.5.Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її голова.

4.6.Засідання комісії є правоможним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу.

4.7.Секретар комісії не пізніш 18.00 дня, що передує дню засідання комісії, повідомляє членів комісії, а також заявника та інших заінтересованих осіб про порядок денний запланованого засідання, дату, час і місце його проведення, а також надає/надсилає членам комісії та зазначеним особам необхідні матеріали в електронному або паперовому вигляді.

4.8.Рішення з питань, що розглядаються на засіданні комісії, приймаються шляхом відкритого голосування більшістю голосів від затвердженого складу комісії. У разі рівного розподілу голосів голос голови комісії є вирішальним.

4.9. Під час проведення засідання комісії секретар комісії веде протокол засідання комісії за формою згідно з додатком № 4, що оформлюється наказом директора закладу.

4.10.Особи, залучені до участі в засіданні комісії, зобов’язані дотримуватись принципів діяльності комісії, зокрема не розголошувати стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі комісії, і не використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб. Ооби, залучені до участі в засіданні комісії, під час засідань комісії мають право:

ознайомлюватися з матеріалами поданими на розгляд комісії;

ставити питання по суті розгляду;

подавати пропозиції, висловлювати власну думку з питань, що розглядаються.

4.11.Голова комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

4.12. Сток розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу в закладі та виконання нею своїх завдань не має перевищувати 10 робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення керівником закладу.

5. Запобігання та протидія булінгу (цькування) в закладі дошкільної освіти

5.1. Діяльність щодо запобігання та протидії булінгу має бути постійним системним процесом, спрямованим на:

- визначення та реалізацію необхідних заходів, способів і методів запобігання виникнення булінгу;

- виявлення булінгу та потенційних ризиків його виникнення;

- визначення та реалізацію необхідних заходів. способів і методів вирішення ситуацій боулінгу або усунення потенційних ризиків його виникнення.

5.2.Діялність щодо запобігання та протидії булінгу ґрунтується на принципах:

- недискримінації за будь-якими ознаками;

- ненасильницької поведінки в міжособистісних стосунках;

- партнерства та підтримки між педагогічним колективом дошкільного закладу і батьками малолітнього здобувача освіти;

- особистісно-орієнтованого підходу до кожної дитини;

- гендерної рівності;

- участі учасників освітнього процесу в прийнятті рішень відповідно до положень законодавства та установчих документів закладу освіти.

5.3.Завданнями діяльності щодо запобігання та протидії булінгу в дошкільному закладі є:

- створення безпечного освітнього середовища в дитячому садку, що включає психологічну та фізичну безпеку учасників освітнього процесу;

- вивчення стану, причин і передумов поширення булінгу в закладі;

- підвищення рівня поінформованості учасників освітнього процесу про булінг (цькування);

- формування в учасників освітнього процесу нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, усвідомлення булінгу (цькування) як порушення прав людини;

- заохочення всіх учасників освітнього процесу до активного сприяння запобігання булінгу.

5.4.Діяльність щодо запобігання та протидії булінгу в закладі відображається в плані заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування):

- розроблення, затвердження та оприлюднення Плану забезпечує керівник закладу дошкільної освіти в межах наданих йому повноважень щодо створення безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, в тому числі булінгу (цькування);

- планування відповідних заходів здійснюється за результатами моніторингу стану освітнього середовища в закладі освіти;

- заплановані заходи повинні:

спрямовуватись на задоволення потреб закладу освіти у створенні безпечного освітнього середовища;

мати вимірювані показники ефективності;

залучати всіх учасників освітнього процесу;

план розробляється до початку навчального року;

протягом навчального року керівник забезпечує проведення моніторингу (за потреби, але не рідше одного разу на півріччя) ефективності виконання Плану та внесення (за потреби) до нього змін;

заплановані заходи можуть відбуватися у будь-якій формі: бесіди, консультації, лекції, круглі столи, тематичні заходи, конкурси, спільні перегляди та обговорення тематичних відео сюжетів, літературних творів, матереалів ЗМІ, особистого досвіду, у формі рольових ігор, запрошення гостей тощо.

5.5.До заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі дошкільної освіти належать заходи щодо:

організації безпечного користування мережею інтернет під час освітнього процесу;

розвитку соціального та емоційного інтелекту учасників освітнього процесу (розуміння та сприйняття цінності прав та свобод людини, вміння відстоювати свої права та поважати права інших, здатності розв’язувати конфлікти ненасильницьким шляхом, толерантне відношення, підвищення рівня обізнаності учасників освітнього процесу про булінг, його причини та наслідки, порядок реагування на випадки булінгу, створення в дитячому садку культури, що грунтується на нетерпимості до будь-яких форм насильства та дискримінації, в тому числі булінгу (цькування).

6. Порядок застосування заходів виховного впливу

6.1.Заходи виховного впливу – заходи, які застосовуються під час освітнього процесу щодо сторін булінгу (цькування) та забезпечують корекцію їхньої поведінки, зокрема виправлення деструктивних реакцій та способів поведінки у міжособистісних стосунках.

6.2.Заходи виховного впливу до сторін булінгу в закладі освіти застосовуються з метою:

відновлення та нормалізації відносин між сторонами булінгу після відповідного випадку;

недопущення повторення випадків булінгу (цькування) між сторонами булінгу (цькування);

6.3. Необхідні заходи виховного впливу до сторін булінгу визначає комісія з розгляду випадків булінгу (цькування), зокрема:

мету, конкретні завдання, зміст, методи та форми заходів виховного впливу;

критерії визначення співвідношення між запланованими та отриманими результатами заходів виховного впливу;

моніторинг ефективності застосування заходів виховного впливу до сторін булінгу (цькування) та необхідність їх корегування визначає комісія з розгляду випадків булінгу на черговому засіданні.

6.4. Заходи виховного вливу реалізуються педагогічними працівниками закладу.

6.5. Психологічний та соціально-педагогічний супровід застосування заходів виховного впливу у групі, в якій стався випадок булінгу, здійснюють у межах своїх посадових обов’язків практичний психолог та соціальний педагог (за наявності), зокрема:

- діагностику рівня психологічної безпеки та аналіз її динаміки;

- розробку програми реабілітації для потерпілого (жертви) та її реалізацію з залученням батьків або інших законних представників малолітньої особи;

- консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу;

- розробку профілактичних заходів.

7.Права та обов’язки учасників освітнього процесу

7.1.Здобувачі освіти:

7.1.1.мають право на:

повагу людської гідності;

захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;

отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування).

7.1.2.зобов’язані:

поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля.

7.2. Працівники, які залучаються до освітнього процесу:

7.2.1.мають право на:

захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю.

7.2.2. зобов’язані:

повідомляти керівника Бориспільського ЗДО "Віночок" про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

7.3. Батьки здобувачів освіти:

7.3.1. мають право:

отримувати інформацію про діяльність Бориспільського ЗДО "Віночок" у тому числі – щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування), про результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності;

подавати керівнику Бориспільського ЗДО "Віночок" або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини, або будь-якого іншого учасника освітнього процесу.

7.3.2. зобов’язані:

виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров’я, здоров’я оточуючих і довкілля;

поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;

дбати про фізичне і психічне здоров’я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;

формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;

настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;

сприяти керівнику Бориспільського ЗДО "Віночок" у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

8.Прикінцеві положення

8.1. Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування) в Бориспільському ЗДО "Віночок" (далі – Положення) затверджується рішенням педагогічної ради Бориспільського ЗДО «Віночок» та затверджується наказом директора Бориспільського ЗДО "Віночок"

8.2. Зміни та доповнення до Положення вносяться за рішенням педагогічної ради Бориспільського ЗДО «Віночок» та відповідно до наказу керівника Бориспільського ЗДО "Віночок"

Додаток 2

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказ Бориспільського ЗДО "Віночок"

№ 21-0 від 02.09.2024 року

ПЛАН ЗАХОДІВ ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ ВИПАДКАМ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЯ)

В БОРИСПІЛЬСЬКОМУ ЗДО «Віночок»
на 2024-2025 н. р.
№ п/п Назва заходу Цільова аудиторія Термін проведення Відповідальний
1. Опрацювання наказу МОН від 28.12.2019 року №1646 педагоги 10.09.2024 директор
2 Висвітлення на сайті закладу заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу батьки, вихователі до 10.09.2024 вихователь-методист
3 Анкетування учасників освітнього процесу з питань обізнаності з поняттям булінгу педагоги до 05.09.2024 Вихователь-методист
4 Створення бази інструментарію для діагностування рівня психоемоційної напруги, тривожності, агресивності в дитячому колективі діти дошкільного віку жовтень 2024 практичний психолог
5 Створення бази інструментарію для визначення психологічного мікроклімату, рівня конфліктності в педагогічному колективі педагоги листопад 2024 практичний психолог
6 Створення банку даних дітей «групи ризику» діти дошкільного віку листопад вихователь-методист
7 Спостереження за міжособистісною поведінкою дітей діти дошкільного віку упродовж навчального року вихователь-методист, практичний психолог, вихователі
9 Обговорення питання протидії булінгу на педагогічних годинах та виробничих нарадах вихователі протягом року адміністрація
10 Розробка пам’ятки «Булінг в ЗДО: види, причини, профілактика» батьки листопад вихователі
11 Круглий стіл для педагогічного колективу «Як вирішувати дитячі конфлікти» педагоги листопад практичний психолог
12 Проведення ранкових зустрічей з метою формування дружніх стосунків в дитячому колективі діти протягом року вихователі
13 Тренінг щодо запобігання булінгу педагоги грудень практичний психолог
14 Консультування педагогів з питань профілактики та протидії булінгу педагоги січень практичний психолог
15 Проведення консультацій з питань взаємин батьків з дітьми «Булінг від А до Я» батьки протягом року вихователі
16 Консультація «Хто може стати жертвою булінгу» батьки лютий практичний психолог
17 Тематичні батьківські збори «Що робити, якщо твоя дитина стала жертвою булінгу» батьки березень вихователі
18 Підготовка рекомендацій: «Безконфліктне спілкування» батьки Березень вихователі
19 Організація зустрічі з працівниками ювенальної поліції під час проведення «Тижнів безпеки» діти старшої групи квітень адміністрація
20 Відпрацювання питання профілактики проявів булінгу під час ігрової діяльності (рольові ігри) діти протягом року педагоги
21 Впровадження методики «Лялька як персона» для попередження проявів булінгу діти протягом року практичний психолог
22 Перегляд відеоматеріалів, читання художніх творів про дружні відносини, доброту, вміння домовлятися, спільно гратися, ділитися іграшками діти протягом року вихователі
23 Розроблення рекомендацій щодо підбору відеоматеріалів, які сприяють профілактиці булінгу (цькуванню). батьки травень вихователі
24 Розповсюдження інформації щодо профілактикибулінгу: пам’ятки, листівки – інформаційніповідомлення на стенді практичного психолога, Viber – групах, Veb – сайті ЗДО педагоги протягом року практичний психолог, Вихователь-методист

Додаток 3

ЗАТВЕРДЖЕНО

наказ Бориспільського ЗДО»Віночок»

№ 21-0 від 02.09.2024 року

Склад комісії
з розгляду випадків булінгу (цькування) в
Бориспільському ЗДО «Віночок»

1. Голова комісії – Лариса ПАНКОВА, директор

2. Заступник голови комісії – Олена СУСПО, вихователь-методист

3. Секретар – Алла КРАСНОЛУЦЬКА, вихователь

4. Член комісії – Ірина ЗАБЛОЦЬКА, практичний психолог

5. Член комісії – один із батьків потерпілого

Кiлькiсть переглядiв: 51

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.