ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

БОРИСПІЛЬСЬКОГО

ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ "ВІНОЧОК"

БОРИСПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

НА

2024-2025 Н.Р.

ЗМІСТ

Вступ………………………………………………………………….....…..3

Розділ І. Загальний обсяг та очікувані результати навчання здобувачів освіти………………………………………………………………………..9

Розділ ІІ. Пепрелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямків, логічна послідовність їх вивчення………………………….21

Розділ ІІІ. Форми організації освітнього процесу…………………........27

Розділ ІV. Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти……………………………………………………………….41

ВСТУП

ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ЗАКЛАД

Повна назва закладу дошкільної освіти (за статутом) Бориспільський заклад дошкільної освіти «Віночок» Бориспільської міської ради Київської області
Адреса закладу 08304, Київська область, місто Бориспіль, вулиця Привокзальна, 14 а
Телефон (04595) 4-50-54
E-mail bordnzvinochok@ukr.net
Cайт http://boryspil-dnz-vinochok.kiev.sch.in.ua/admin
ПІБ директора закладу Панкова Лариса Володимирівна
Освіта директора (повна назва закладу вищої освіти, рік закінчення, спеціальність за дипломом) Вища, Київський державний педагогічний університет імені Горького, 1988 рік, педагогіка і психологія дошкільна
Проєктна потужність закладу 115
Дата заснування закладу 08.12.2017
Дата реєстрації (перереєстрації) останньої редакції Статуту 03.08.2017
Профіль закладу за статутом та робочим навчальним планом комбінованого типу
Мова навчання українська
Перелік навчальних програм Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», Програма формування інженерного мислення в дітей передшкільного віку «STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт»
Режим роботи закладу з 07:00 до 19:00 год. Вихідні: субота, неділя
Кількість педагогічних працівників 20
Кількість функціонуючи груп 6

Програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту»,«Про дошкільну освіту»,«Про забезпечення функціонування української мови якдержавної», Базового компонента (Державного стандарту дошкільної освіти) та Концепції Нової української школи.

Освітня діяльність в закладі дошкільної освіти у 2024/2025 навчальному році буде організована відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базового компоненту (Державного стандарту дошкільної освіти), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641), Положення про заклад дошкільної освіти (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 №305), Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти (затвердженого постановами КМУ від 10.04.2019 №530 та від 15.09.2021 №957), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 №234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 №446), «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти»(затверджено наказом ДСЯОУ № 01-11/71 від 30.11.2020 року), інструктивно-методичних листів Міністерства освіти і науки України: «Про режим роботи дошкільних навчальних закладів» (від 24.01.2007 №1/9-36), «Про організацію обліку дітей дошкільного віку» (від 07.05.2007 №1/9-263), «Про систему роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні навчальні заклади» (від 04.10.2007 №1/9-583), «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 16.03.2012 №1/9‑198), «Щодо організації фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних навчальних закладах” (від 02.09.2016 № 1/9-456 ), «Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152), «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей удошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-454), «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 №1/9-396), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9‑249), «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491), «Щодо запровадження карантину для усіх типів закладів освіти» (від 11.03.2020 №1/9-154), рекомендайцій щодо організації освітнього процесу в 2024-2025 навчальному році, «Методичних рекомендацій щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з питань уникнення ураженнями мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження в надзвичайних ситуація» (від 25.04.2022 №1/4428-22), та інших нормативно-правових актів у сфері освіти.

Освітня програма визначає:

  • загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);
  • перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямків, логічну послідовність їх реалізації;
  • форми організації освітнього процесу;
  • систему внутрішнього забезпечення якості освіти.

Зміст освітньої програми передбачає:

  • формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
  • виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
  • утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
  • розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.

Мета і завдання освітньої програми:

  • забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в ЗДО;
  • створення умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;
  • забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
  • створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
  • турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток кожної дитини;
  • максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
  • творча організація (креативність) освітнього процесу;
  • варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
  • забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
  • єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
  • забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;
  • організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвиток здібностей і творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими дітьми, дорослими та світом;
  • забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;
  • корекційно-розвивальна робота, що забезпечує своєчасну спеціалізовану допомогу в освоєнні змісту навчання і корекцію вад дітей в умовах закладу дошкільної освіти;
  • підвищення професійної майстерності педагогів дошкільної освіти;
  • розвиток комунікативно-мовленнєвої компетенції та логіко-математичної.

Організація освітнього процесу в ЗДО у 2024/2025 навчальному році буде здійснюватися відповідно до пріоритетних напрямамків діяльності ЗДО:

- Організація та підтримка безпечного освітнього простору.

- Забезпечення доступності та якості дошкільної освіти для всіх дітей, зокрема для тих, що мають стаитус внутрішньопереміщенмих осіб.

- Педагогічна взаємодія з дітьми з ООП та дітьми, що постраждали від війни.

- Створення без`барєрного та дружнього освітнього середовища.

Відповідно до зазначених пріоритетних напрямків колектив закладу освіти впродовж 2024-25 навчального року буде працювати над вирішенням наступних проблемних питань:

1. Формування стійкої мотивації педагогів до самоосвітньої та творчої діяльності в умовах сьогодення.

2.Мовленнєвий розвиток дітей дошкільного віку як основа національно-патріотичного вихованняю

3. Гра - як природний ресурс дитини для подолання кризових ситуацій.

та реалізацію наступних завдань:

  • створення умов для фізичного, духовного, психічного, та соціального благополуччя дітей;
  • вдосконалення якості освітнього процесу шляхом системного аналізу та вирішення завдань формування соціально-моральних цінностей особистості;
  • сприяння підвищенню професійної майстерності педагогів шляхом самоосвіти та участі у різних формах методичної роботи;
  • впровадження сучасних методів та інноваційних технологій у взаємодії з родинами вихованців, з метою забезпечення запитів батьків, надання допомоги у вихованні і розвитку дітей.

Вищеперераховані цілі та завдання в освітній процес 2024/2025 н.р. будуть реалізовувати педагогічні працівники закладу освіти: директор, вихователь-методист, музичний керівник, вчитель-логопед, практичний психолог, інструктор з фізичного виховання, 10 вихователів та 3 асистенти вихователя.

Їх освітній рівень:

2 педагогічні працівники – мають середню спеціальну освіту;

18 педагогів – мають вищу освіту.

Стаж роботи педагогічних працівників:

До 3 років – 1;

від 5 до 10 років – 3;

від 10 до 15 років – 4;

від 15 до 30 років – 8;

більше 30 років – 4.

Кваліфікаційний рівень педагогів:

2 педагогічних працівників–мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст»;

3 педагогічних працівників – мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст II кваліфікаційної категорії»;

6 педагогічних працівників – мають кваліфікаційну категорію спеціаліст I кваліфікаційної категорії»;

3 педагогічні працівники – «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії»;

1 педагогічний працівник – Відмінник освіти України.

В закладі дошкільної освіти «Віночок» функціонуватимуть:

- 2 групи для дітей віком від 3 до 4 років;

- 2 групи для дітей віком від 4 до 5 років;

- 2 групи для дітей віком від 5 до 6 років.

6 груп - інклюзивні, в яких виховуватиметься 11 дітей з особливими освітніми потребами. Для них в дошкільній установі організоване інклюзивне навчання, яке здійснюється шляхом надання психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг. В закладі створена команда психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, яка регулярно розробляє Індивідуальні програми розвитку. Для дітей з ООП створене належне освітнє середовище, а саме: сенсорна кімната, кабінет вчителя-логопеда, практичного психолога, музична та фізкультурна зали, є інтерактивна дошка, інтерактивна підлога. Групові кімнати мають естетичний вигляд, в них створені комфортні умови для перебування дітей протягом дня, розвитку здібностей та нахилів, для забезпечення рухової діяльності. Групи постійно поповнюються розвиваючими іграми та іграшками, методичною літературою, дидактичними посібниками, які сприяють розвитку дитини. Ігрове та навчальне обладнання зручно розташоване, доступне для вихованців, спонукає дітей до елементарних дій з ним, сприяє розвитку пізнавальної сфери.

Прогнозована кількість здобувачів освіти у 2024/2025 н.р. становить 175 осіб.

Розділ І

Загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти

Освітній процес у Бориспільському закладі дошкільної освіти «Віночок» здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів набуття компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України. Відповідно до рішення педагогічної ради закладу дошкільної освіти «Віночок» (протокол №1 «30» серпня 2024 року) освітній процес здійснюється за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України та регіональними парціальними програмами. Зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти забезпечується через освітню програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» (рекомендованої Міністерством освіти і науки України, лист від 23.05.2017 №1/11-4988), автор О.І.Білан. Організація освітнього процесу в інклюзивних групах здійснюється за освітніми програмами для роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби (відповідно до нозології), рекомендовані Міністерством освіти і науки України:

- Адаптована Програма розвитку дитини від народження до шести років «Я у світі», автори О.П. Аксьонова, А.М. Аніщук, Л.В. Артемова та інші; - Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт», автори В.В. Тарасун, Т.О. Куценко.

- Програма розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко», автори: Сак Т.В., Прохоренко Л.І., Соколова Г.Б., Дмітрієва М.В., Бабяк О.О., Баташева Н.І., Недозім І.В.

Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти реалізується через роботу гуртка та інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності.

У 2024/2025 навчальному році в закладі освіти буде впроваджуватись і надалі парціальна програма формування інженерного мислення в дітей передшкільного віку «STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт» ;

У цьому ж навчальному році також буде організовано роботу гуртка з вивчення іноземної мови: «Англійська мова», діяльність якого здійснюється за програмою «Англійська мова для дітей дошкільного віку ", автор: Т.М. Шкваріна.

Мова навчання та виховання дітей українська.

Планування та організація життєдіяльності у ЗДО здійснюється за режимними моментами з урахуванням блоково-тематичного принципу планування.

Заклад працює за БАЗОВИМ КОМПОНЕНТОМ (ДЕРЖАВНИМ СТАНДАРТОМ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ).

Базовий компонент дошкільної освіти затверджено наказом МОН України від 12.01.2021р № 33)«Про затвердженняБазового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти )».

В освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту (Державного стандарту дошкільної освіти) за комплексною та парціальною програмами.

Програми Автор Ким, коли затверджені
Комплексна
Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» Білан О.І Возна Л.М. Максименко О.Л. та ін. Міністерством освіти і науки України, лист від 23.05.2017 р. №1/11-4988
Парціальна освітня програма
Програма формування інженерного мислення в дітей передшкільного віку «STREAM-освіта, або Стежинки у Всесвіт» Голюк О., Грицишина Т., Деснова І., Зданевич Л., Каплуновська О., Карук К., Крутій К. та ін. Міністерством освіти і науки України для використання у дошкільних навчальних закладах (лист від 14.07.2020 року №22.1/12-Г-274)
Варіантна складова гурток «Англійська мова»
"Англійська мова для дітей дошкільного віку"Т.М.Шкварінасхвалено для використання в освітньому процесі

Гурток «Англійська мова» функціонує для дітей середнього та старшого дошкільного віку:

№ п/п Назва гуртка Термін виконання Відповідальний
1. Гурток з вивчення іноземної мови «Англійська мова» тричі на тиждень Керівник гуртка Прокопець Валентина Володимирівна

Розподіл занять на тиждень на дитину у групах загального розвитку

Бориспільського закладу дошкільної освіти

«ВІНОЧОК»

Бориспільської міської ради Київської області

на 2024/2025 навчальний рік

Види діяльності за освітніми напрямами Кількість занять на тиждень за віковими групами
молодша (від 3 до 4 років) середня (від 4 до 5 років) старша (від 5 до 6 років)
Дитина в соціумі 2 2 3
Дитина в природному довкіллі 1 1 2
Дитина у світі мистецтва 4 5 5
Логіко-математичний розвиток 1 1 2
Мовлення дитини 3 3 3
Здоров’я та фізичний розвиток 2 2 2
Загальна кількість занять на тиждень 11 12 15
Гурток "Англійська мова"33
Максимальна кількість занять на тиждень 11 15 18
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)** 3,5 5,3 8,3

Примітки:

1.Художньо-продуктивна діяльність (образотворча) може проводитися у другу половину дня у дошкільних групах (4-й, 5-й, 6-й р.ж.).

2. Фізкультурні заняття можуть проводитися у другу половину дня.

3. Максимально допустима кількість занятьу першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій – трьох організованих навчальних занять. Зменшення навантаження на дітей відбувається за рахунок реалізації блоково-тематичного принципу планування, проведення інтегрованих занять, під час яких реалізуються завдання занять різних типів.

Розподіл навантаження на тиждень на дитину

в інклюзивних групах

Бориспільського закладу дошкільної освіти

«ВІНОЧОК»

Бориспільської міської ради Київської області

на 2024/2025 навчальний рік

Види діяльності за освітніми напрямами Кількість занять на тиждень за віковими групами
Кількість занять на тиждень у молодшій групі (від 3 до 4 років) Кількість занять на тиждень у середній групі (від 4 до 5 років) Кількість занять на тиждень у старшій групі (від 5 до 6 (7) років)
Ознайомлення із соціумом 2 2 3
Ознайомлення з природним довкіллям 1 1 2
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) 4 5 5
Логіко-математичний розвиток 1 1 2
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування 3 3 3
Здоров’я та фізичний розвиток 2 2 2
Корекційний розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфер, позитивних якостей особистості, формування соціальної компетентності в різних видах діяльності Завдання корекційного розвитку пізнавальної, емоційно-вольової сфер, позитивних якостей особистості, формування соціальної компетентності в різних видах діяльності інтегруються в усі види діяльності дітей протягом дня: ігрову, трудову, навчальну
Загальна кількість занять на тиждень 11 12 15
Максимальна кількість занять на тиждень 11 12 15
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах) 3,5 5,3 8,3

Очікувані результати навчання здобувачів освіти

Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей, що визначені за усіма освітніми лініями Базового компонента та комплексними і парціальними програмами, за якими здійснюється освітній процес.

Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності: ігровій (провідній для дітей дошкільного віку), руховій, природничій, предметній, образотворчій, музичній, театральній, літературній, сенсорно-пізнавальній, мовленнєвій, трудовій і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи.

рухова компетентність (здатність дитини до самостійного застосування життєво необхідних рухових умінь та навичок, фізичних якостей, рухового досвіду в різних життєвих ситуаціях)
емоційно-ціннісне ставлення

дитина виявляє інтерес та потребу у фізичному вдосконаленню, емоційно реагує на власні досягнення, демонструє стійку мотивацію до активної рухової діяльності, виявляє спритність, вміння боротися, вигравати і програвати. Виявляє позитивне ставлення до загартувальних та гігієнічних процедур.

сформованість знань

знань навички знає назви основних рухів, предметів та спортивних знарядь, усвідомлює роль фізичних вправ у розвитку та зміцненню організму. Знає і свідомо дотримується правил у рухливих, спортивних іграх. Знає про індивідуальний принцип користування гігієнічними засобами.

навички

має сформовані необхідні рухові уміння та навички, розвинені фізичні якості. Володіє власним тілом, виявляє вольові зусилля у руховій діяльності, координує рухи, орієнтується у просторі. Володіє ходьбою, бігом, стрибками, лазінням, метанням. Самостійно виконує основні гігієнічні процедури.

здоров`язбережувальна компетентність (здатність дитини застосовувати навички здоров`язбережувальної поведінки відповідно до наявної життєвої ситуації; дотримання основ здорового способу життя, збереження та зміцнення здоров`я у повсякденній життєдіяльності)
емоційно-ціннісне ставлення

виявляє потребу у засвоєнні способів збереження власного здоров`я, позитивно ставиться до національних та сімейних здоров`язбережувальних традицій, активних форм діяльності та відпочинку, культури харчування та загартування.

сформованість знань

усвідомлює цінність здоров`я, володіє уявленнями про основні чинники збереження здоров`я. Знає про існування різних захворювань. Відрізняє корисну їжу від шкідливої. Має цілісне уявлення про будову людського тіла, має елементарне уявлення про статеву належність. Знає правила поводження з незнайомими людьми, предметами, правила безпечного перебування вдома, в ЗДО, на вулиці.

навички

повідомляє дорослому про погане самопочуття. Уміє оцінювати поведінку власну та інших людей щодо дотримання здорового способу життя. Бере участь в оздоровчих та фізкультурно-оздоровчих заходах. Володіє навичками безпечної поведінки при агресивному поводженні однолітків, інших людей.

особистісна компетентність (здатність ідентифікувати себе зі своїм «Я», позитивно самооцінювати себе, домагатися визнання іншими власних чеснот, уміти співвідносити свої наміри, мотиви, регулювати власну поведінку та діяльність, уявляти себе у минулому, теперішньому та майбутньому часі, орієнтуватися в своїх основних правах і обов`язках)
емоційно-ціннісне ставлення

демонструє інтерес, приналежність і повагу до своєї родини, її традицій і звичаїв. Виявляє інтерес до свого внутрішнього світу. Орієнтується в основних емоціях і почуттях.

сформованість знань

має позитивне уявлення про себе, оперує займенником «Я», знає і усвідомлює права, обов’язки, статеву, родинну, соціальну приналежність. Правильно називає основні ознаки різних вікових періодів. Диференціює добро і зло.

навички

адекватно реагує на різні життєві ситуації, управляє собою. Передбачає результати своєї діяльності, виявляє самоповагу, повагу до інших, власну гідність.

предметно-практична, технологічна компетентність (здатність дитини реалізовувати творчі задуми з перетворення об’єктів довкілля з використанням різних матеріалів, що спираються на обізнаність із засобами та предметно-практичними діями, з допомогою дорослого чи самостійно у процесі виконання конструктивних, технічно-творчих завдань, завдань з моделювання)
емоційно-ціннісне ставлення

виявляє інтерес до конструювання, моделювання природним і штучним матеріалом, переживає почуття радісного задоволення від процесу та результату власної та колективної практично-предметної діяльності. Виявляє інтерес і повагу до професій.

сформованість знань

виявляє обізнаність з предметами, їхніми властивостями, має уявлення про виготовлення предметів довкілля. Знає та виконує правила техніки безпеки.

навички

конструює з паперу, будівельного та природного матеріалу. Вміє виокремлювати основні складові конструкції, співвідносити за розмірами, формами, розташуванням тощо.

сенсорно-пізнавальна, логіко-математична, дослідницька компетентність (здатність дитини використовувати власну сенсорну систему в процесі логіко-математичної і дослідницької діяльності)
емоційно-ціннісне ставлення

дитина мотивована на дослідження об`єктів, явищ, пізнання нового, виявляє інтерес до досліджкення, математики, до виконання логіко-математичних дослідницьких завдань.

сформованість знань

має уявлення про математичні поняття: «число», «величина», «форма», «простір», «час». Знає і називає еталони площинних та об’єми геометричних форм, просторові напрями, одиниці вимірювання часу, усвідомлює зв’язки між кількісними, порядковими числівниками, просторовими, часовими поняттями.

навички

встановлює залежності між числами натурального ряду, величинами, просторовими ознаками, володіє основними одиницями вимірювання часу, величини. Знаходить різні варіанти розв’язання логіко-математичних завдань; аналізує, узагальнює, класифікує предмети за формою, кольором, величиною, наполегливо досягає мети у розв’язанні завдань.

природно-екологічна компетентність (здатність дитини до доцільної поведінки в різних життєвих ситуаціях, що ґрунтується на емоційно-ціннісному ставленні до природи, знаннях її законів та формується у просторі пізнавальної дослідницької, трудової, ігрової діяльності)
емоційно-ціннісне ставлення

виявляє інтерес до пізнання природи рідного краю, своєї держави, цікавиться об’єктами і явищами планети Земля і видимих об’єктів Космосу. Демонструє повагу до різних форм життя. Мотивована на цінності сталого розвитку.

сформованість знань

має уявлення про природу нашої планети і Всесвіту. Розуміє що Земля є частиною Космосу. Знає що на Землі є живі і неживі об’єкти природи, усвідомлює зв’язки між рослинами і тваринами, їхні функції в природі. Розуміє особливості та умови розвитку рослин, існування тварин. Знає основні властивості неживих об’єктів природи. Знає ознаки пір року і явищ природи. Обізнана з позитивним і негативним впливом людини на природу, проблемами довкілля. Знає про необхідність зменшення марни витрат сировини й кількості відходів.

навички

виявляє здатність спостерігати за природними об’єктами та явищами планети, видимими об’єктами Космосу. Здатна самостійно чи за допомогою дорослого проводити досліди з пізнання властивостей об’єктів природи, спостерігати і помічати зміни у природі. Здатна за допомогою дорослого вирощувати рослини, доглядати за домашніми тваринами, піклуватися про них. Демонструє дотримання правил природодоцільної поведінки. Має початкові уявлення про сталі дії і поведінку, усвідомлення про збереження ресурсів планети.

ігрова компетентність (здатність дитини до вільної, емоційно насиченої спонтанної активності з власної ініціативи, в якій реалізується можливість застосування наявних і освоєння нових знань та особистісного розвитку через порагнення дитини до участі в житті дорослих шляхом реалізації інтересів в ігрових та рольових діях в узагальненій формі)
емоційно-ціннісне ставлення

захоплюється ігровою діяльністю, виявляє інтерес до ігрови подій, ігрового перевтілення та створення ігрових задумів, ситуацій, сюжетів. Відповідально ставиться до виконання ігрової ролі, виявляє повагу до думки іншого, емоційно реагує на зміни у правила гри, демонструє інтерес до ігор інших дітей.

сформованість знань

має уявлення про різні види ігрової діяльності, назви ігор. Обирає безпечне місце та атрибути для гри. Свідомо використовує норми та етикет спілкування в іграх, розуміє як використовується предметно-ігрове середовище для гри. Усвідомлює себе активним учасником ігрової діяльності.

навички

моделює в грі явища реального життя, розвиває сюжет на основі досвіду та знань, з літературних творів, дотримується правил гри. Облаштовує ігрове середовище та самостійно розподіляє ролі. Приймає пропозиції інших. Налагоджує партнерські стосунки на основфі ігрового задуму.

соціально-громадянська компетентність (здатність до прояву особистісних якостей, соціальних почуттів, любов до Батьківщини; готовність до посильної участі в соціальних подіях, що відбуваються в дитячих осередках, громаді, суспільстві та спрямовані на покращення спільного життя)
емоційно-ціннісне ставлення

демонструє інтерес до загальнолюдських цінностей, громадянських цінностей, цінностей спілкування, діяльності. Демонструє інтерес до національни культурних цінностей свого народу та інших культур. Виявляє зацікавленість культурою українського народу, його історичним минулим, мовою, традиціями. Виявляє почуття власної гідності як представника українського народу.

сформованість знань

має уявлення про місце кожної людини в соціальному середовищі; уявлення про себе як члена громади, суспільства, має уявлення про свою родину, рід, домівку, ЗДО. Знає, розповідає про державні та національні символи України, звичаї, традиції. Усвідомлює необхідність дотримання соціальних норм моралі й виявляє повагу до прав і свобод людини. Розуміє переваги розв’язання конфліктів мирним шляхом.

навички

ідентифікує себе та діє відповідно до соціальної ролі: донька, син, брат, сестра тощо. Вміє пояснити причину своїх емоцій, усвідомлює те, що інші люди переживають різні емоційні стани. Вміє звертатись за допомогою та надавати тим, хто потребує. Уміє порозумітись, домовитись, вживає ввічливі слова.

мовленнєва компетентність (здатність дитини продукувати свої звернення, думки, враження тощо в будь-яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою вербальних і невербальних засобів. Дана компетентність об’єднує фонетичний, лексичний, граматичний, діалогічний, монологічний складники та засвідчує їх взаємозалежність і взаємозумовленість)
емоційно-ціннісне ставлення

виявляє любов до рідної мови, повагу до державної мови, мов представників національних меншин України, мов міжнародного спілкування. Коректно виявляє власне емоційне ставлення до предмета розмови і співрозмовника та корегує його залежно від ситуації спілкування.

сформованість знань

усвідомлює звуковий склад рідної мови. Має збалансований запас слів. Знає, називає ознаки, якості, властивості предметів, явища, події. У словнику наявні слова всіх частин мови, різного типу творення. Слова різної складності, синоніми, антоніми, епітети, метафори, багатозначні слова, фразеологічні звороти; знає прислів`я, приказки, утішки, загадки, скоромовки. Має елементарні знання культури мовлення (привітання, прохання, вибачення, подяка тощо)

навички

ефективно спілкується мовою, свідомо намагається говорити виразно і правильно, чітко промовляючи звуки і слова, регулює дихання і темп у процесі мовлення, володіє силою висотою, тембром голосу. Виявляє навички звукового аналізу простих слів. Вживає всі частини мови, граматичні категорії, різні за складності типи речень; узгоджує слова у словосполученнях, реченнях згідно з мовними нормами.

комунікативна компетентність (здатність дитини до спілкування з однолітками і дорослими у різних формах конструктивної взаємодії; здатність підтримувати партнерські стосунки, заявляти про свої наміри і бажання, узгоджувати свої інтереси з іншими, домовлятися, за потреби аргументовано відстоювати свою позицію)
емоційно-ціннісне ставлення

виявляє інтерес до активного спілкування з іншими людьми; Цінує гарні стосунки з рідними, знайомими.

сформованість знань

володіє етикетними комунікативними формулами (привітання, звертання, прохання, висловлення подяки, вибачення).

навички

вільно вступає в розмову; виявляє ініціативу в спілкуванні, будує різні типу діалогу, володіє різними формами мовленнєвих висловлювань (питання, зустрічне питання, згода, уточнення, заперечення, сумнів, дозвіл, жаль тощо)

художньо-мовленнєва компетентність (здатність відтворювати художньо-естетичні враження від сприйняття літературних і фольклорних творів засобами різних видів художньо-мовленнєвої діяльності, що засвідчує ціннісне ставлення дитини до художнього слова як культурного явища)
емоційно-ціннісне ставлення

виявляє інтерес до художнього слова, друкованої чи електронної книги. Виявляє бажання висловлювати свої почуття в образному мовленні, активне зацікавленне ставлення до мовленнєвої творчої діяльності. Виявляє інтерес та задоволення від участі в розігруванні щедрівок, колядок, закличок, промовлянні текстів народних ігор.

сформованість знань

знає і називає не менше трьох-чотирьох імен письменників і поетів, не менше 8-10 літературних або фольклорних творів. Може пояснити особливості літературних і фольклорних жанрів. Усвідомлює і може пояснити значення порівняння, епітетів.

навички

підтримує бесіду про зміст, ідею, характери та вчинки героїв твору, відповідає на запитання дорослого, висловлює свої враження, переживання; усвідомлює значення приказок, прислів’їв, доречно використовує їх у мовленні; відгадує загадки; чітко промовляє скоромовки, частомовки.на основі зразка складає розповіді, казкові історії, придумує іншу кінцівку художньому твору.

мистецько-творча компетентність (здатність дитини практично реалізовувати свій художньо-естетичний потенціал для отримання бажаного результату творчої діяльності на основі розвинених емоцій та почуттів до видів мистецтва, елементарно застосовувати мистецькі навички в життєвих ситуаціях під час освітньої та самостійної діяльності)
емоційно-ціннісне ставлення

емоційно відгукується на прояви краси в довкіллі, побуті та творах мистецтва, виявляє ціннісне ставлення до творчості художників, музикантів, співаків тощо. Позитивно відгукується на пропозиції включення в різні види мистецько-творчої діяльності.

сформованість знань

має елементарні уявлення про види мистецтва. Розуміє мистецтво як результат творчої діяльності митців. Розуміє призначення зображувальних матеріалів, театрального реквізиту, атрибутів для зображувальної, театралізованої діяльності. Має уявлення про музичну гру, пісню, хоровод танець. Розуміє зміст і характер вистави; знає різні види театру.

навички

повязує яскравість образу, зміст твору з кольорами, композицією, формою; звуками, ритмами, темпом, рухами, мімікою, жестами, римами.Здатна розрізняти жанри живопису, музики, вистави різних театрівВолодіє доступними техніками для відображення життєвих вражень та почуттів. Декламує, передає рухами характерні ознаки персонажів. Має вікові навички співу, слухання музики, гри на дитячих музичних інструментах. Виявляє елементи естетичного смаку. Демонструє за власним бажанням досвід мистецьких дій у самостійній художній діяльності.

Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з’ясовується у процесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьми дошкільного віку, отримання антропометричних даних та встановлення рівня нервово-психічного розвитку в процесі спостереження за життєдіяльністю дітей. Для здійснення моніторингу якості освітнього процесу в ЗДО «Віночок» буде використовуватися Шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти (ЕCERS-3). Інструментарієм здійснення моніторингу є спостереження як найважливіше джерело інформації. За результатами здійснення моніторингових процедур педагоги плануватимуть корекційну діяльність з дітьми дошкільного віку, а також індивідуальну роботу. ЗДО «Віночок» здійснюватиме подальше планування методичної роботи також з урахуванням результатів моніторингу.

Розділ ІІ

Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямків, логічна послідовність їх вивчення

Зміст освітнього процесу в ЗДО у 2024/2025 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:

Особистість дитини

- формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності;

- виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка.

Дитина в соціумі

- формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства.

Дитина в природному довкіллі

сформованість початкових уявлень про сталі дії і поведінку, усвідомлення необхідності збереження ресурсів планети і особистої причетності до цього. Природничу освіченість через наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування.

Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля.

Мовлення дитини

засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови.

Дитина в світі мистецтва

формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.

Гра дитини

розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень.

Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі

сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях.

Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у освітніх програмах, зазначених у розділі І.

Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою.Інваріантна складова змістудошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище названими освітніми напрямками. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх напрямів, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якого з освітніх напрямків порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.

Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх напрямків, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей дошкільного віку в структурі неперервної освіти.

Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх напрямків Базового компоненту забезпечується та відображається у блоково-тематичному плануванні освітнього процесу.

З метою підвищення якості освітнього процесу у 2023/2024 навчальному році в ЗДОвикористовуються інноваційні педагогічні технології, а саме:

№ п/п Назва технології Автор
1. Технологія саморозвитку М.Монтессорі
2. Методика розвитку творчих здібностей Р.Штайнер
3 Ейдетика І.Матюгін
4. Технологія інтерактивного навчання В.Сухомилинький, Ш.Амонашвілі, Т.Піроженко
5. Технологія фізичного виховання дітей дошкільного віку «Театр фізичного розвитку та оздоровлення дітей» М.Єфименко
6. Технологія інтегрованого навчання і виховання Б.Нікітін
7. «Теорія розв’язання винахідницьких завдань» (ТРВЗ) Г.Альтшуллер
8. «Пісочна терапія» Л.Зінкевич та О.Євстнеєва
9. «Психолого-педагогічне проектування» С.Ладивір, Т.Піроженко
10. «Навчання дітей розповіданню за схемами» О.Білан, К.Крутій
11. «Казкові лабіринти гри» В.Воскобович
12. «Художнє слово і дитяче мовлення» Н.Гавриш
13. «Вчиться фантазувати» Н.Єгорова
14. «Впровадження квест – технологій в освітній процес» І.М. Сокол
15. Методика Домана Глен Доман
16. Технології розвитку логічного мислення Х.Кюизенер, Дьенеш
17 Круги Ейлера Леонард Ейлер
18 Логіки світу. Розвиток логічного мислення дітей Ірина Стеценко
19МайнмеппінгТоні Бюзон

Реалізацію змісту освітньої програми здійснює команда фахівців: вихователі, інструктор з фізичної культури, музичний керівник, практичний психолог, вчитель-логопед та медична сестра.

Розділ ІІІ

Форми організації освітнього процесу

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма ЗДО визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.

Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня.

У Бориспільському закладі дошкільної освіти (дитячий садок) «Віночок» функціонує 6 груп:

➤ 2 групи дітей четвертого року життя;

➤ 2 групи дітей п’ятого року життя;

➤ 2 групи дітей шостого року життя;

Освітній процес у Бориспільському ЗДО «Віночок» в 2024-2025 н.р. організований з урахуванням безпекової ситуації за допомогою змішаної форми навчання, яка включає очну та дистанційну форми навчання. Під час дистанційної форми використовується синхронне (онлайн-заняття) та асинхронне (в запису) навчання з урахуванням вимог Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 24.03.2016 № 234), а саме: заняття з використанням електронних технічних засобів навчання (далі – ТЗН) з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку проводяться не більше 20 хвилин. Для дітей старшого дошкільного віку безперервна тривалість занять з використанням ТЗН не повинна перевищувати 30 хвилин.

Інструментами спілкування в ході дистанційного навчання є:

- електронна почта, що забезпечує передавання повідомлень;

- форум;

- чат (текстовий, голосовий, аудіо-, відео-);

- відеоконференція в онлайн режимі на платформі Zoom;

- блог (розміщення інформації з можливістю опрацюваня іншими);

- соціальні мережі (Telegram, Viber).

Через вищезазначені інструменти надсилаються посилання на сторінки з розвиваючими вправами в мережі Інтернет, вдіеорорлики за темами занять, проводяться конкурси, марафони, флешмоби. Особливістю навчання дітей дошкільного віку є включення в навчальну діяльність ігор (дидактични, предметних, розвивальних).

Організоване навчання у формі занять проводиться, починаючи з 4-го року життя.Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними напрямами розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.

Для якісної організації освітнього процесу проводяться такізаняття (за типами):

  • фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);
  • групові (10-12 дітей);
  • індивідуально-групові (4-6 дітей);
  • індивідуальні (1-4 дитини).

За дидактичними цілямиу всіх вікових групах організовуються такі види занять:

  • заняття із засвоєння дітьми нових знань;
  • заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;
  • контрольні заняття.

За специфікою поєднання змісту та форм роботив межах заняття проводяться такі заняття:

  • інтегровані;
  • комплексні.

Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.

Освітня діяльність у групах плануєтьсяяк у I-й, так і у II-й половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня можуть плануватися заняття з художньо-продуктивної та діяльності та фізичного розвитку. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.

Тривалість занятьстановить:

- у молодшій групі – не більше 15 хвилин;

- у середній групі – 20 хвилин;

- у старшій групі – 25 хвилин.

Тривалість перерв між заняттями становить не менш 10 хвилин.

Тривалість проведення гурткової роботи – 15-25 хвилин залежно від віку дітей.

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми напрямами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.

У освітньому процесі використовуються такі форми організації діяльності дітей: інтегровані, комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття, а також міні-заняття упродовж дня.

Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Окрім занять, проводятьсяінші форми спеціально організованої освітньої діяльності:

  • ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.);
  • спостереження;
  • пошуково-дослідницька діяльність;
  • екскурсії;
  • театралізована діяльність;
  • трудова діяльність;
  • тощо.

Крім спеціально організованої освітньої діяльності, передбачаєтьсясамостійна діяльність дітей: ігрова, художня, фізична.

За окремим планом педагоги здійснюютьіндивідуальну роботу з дітьми.

Фізичне вихованнядітей передбачає проведення:

  • ранкової гімнастики;
  • гімнастики пробудження;
  • занять фізичною культурою;
  • рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
  • загартування;
  • фізкультурних хвилинок під час занять;
  • фізкультурних пауз між заняттями;
  • фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);
  • оздоровчих заходів.

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з молодшої групи.

У Бориспільському ЗДО «Віночок» планування освітнього процесу здійснюється за режимними моментами та блоково-тематичним принципом, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.

Блоково-тематичне планування освітнього процесує одним із ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції й сприяє кращому засвоєнню знань, умінь і практичних навичок дошкільників з відповідної теми, яка пропонується для вивчення і закріплення протягом одного тижня. Інтеграція – це шлях і спосіб формування у дітей цілісної картини світу.

Тип заняттяобирає та уточнює педагог (вихователь, музичний керівник, інструктор з фізкультури, вчитель-логопед та ін. ) самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах.

В інклюзивних групахКоманда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (далі – Команда супроводу) (до складу команди супроводу включаються батьки) розробляє індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами (далі – дитина з ООП), відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП. Згідно з програмою проводяться корекційно-розвиткові заняття. Розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП формує та узгоджує з батьками Команда супроводу. Корекційно-розвиткові заняття проводяться педагогами ЗДО та (або) із залученням фахівців інклюзивно-ресурсного центру чи інших закладів освіти, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти за необхідними напрямами.

З метою реалізації варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти у ЗДО проводитьсягурткова робота з вивчення англійської мови.Її мета: навчити дошкільнят оперувати основою іншомовних фонетичних, лексичних і граматичних знань у процесі аудіювання, діалогічного та монологічного мовлення.

Вищезазначені форми організації освітнього процесу ЗДО реалізуються в рамках:

  • плану роботи Бориспільського закладу дошкільної освіти «Віночок» на 2024/2025 н.р.;
  • розпорядку дня вікових груп Бориспільського ЗДО «Віночок»

За окремим планом у закладі організовуєтьсяоздоровлення дітей, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:

  • ранкова гімнастика та гімнастика пробудження;
  • дозований біг, ходьба по траві, піску, по «доріжці здоров’я», рухливі та спортивні ігри;
  • процедури прийняття сонячних та повітряних ванн;
  • екскурсії, цільові прогулянки;
  • продуктивні види діяльності;
  • ігри з водою, піском;
  • конструкторські та творчі ігри;
  • пошуково-дослідницька діяльність;
  • організація трудової діяльності;
  • літературні розваги, конкурси малюнків;
  • змагання, різноманітні конкурси, естафети.

З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім'ї, в ЗДО організовано роботу консультативного центру.

Основні форми діяльності консультативного центру:

  • організація лекторіїв, індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;
  • організація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, вайбер групи,через організацію роботи сайту закладу дошкільної освіти.

Консультативний центр здійснює консультативну допомогу батькам або особам, які їх замінюють, із питань:

  • соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
  • вікових, психофізіологічних особливості дітей;
  • психологічної готовності до навчання у школі;
  • профілактики відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
  • організації ігрової діяльності;
  • організації харчування дітей вдома;
  • створення умов для за загартування і оздоровлення;
  • соціального захисту дітей із різних категорій сімей.
  • Психотравмуючі події війни …

Робота з батьками або особами, які їх замінюють і дітьми (віком від 3 до 5 років) проводиться підгрупами та індивідуально за планом роботи ЗДО на рік.

Організація психолого-педагогічної допомоги батькамабо особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності спеціалістів консультативного центру: вихователів, практичного психолога, медичного працівника, вчителя-логопеда.

Розділ ІV

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до статті 41 Закону України «Про освіту». Вона включає:

  • політику та процедуру забезпечення якості освіти;
  • систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
  • забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
  • створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.

Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та

затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.

До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.

Рекомендації щодо створення внутрішньої системи

забезпечення якості освіти

Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти:постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.

Завданнявнутрішньої системи забезпечення якості освіти:

1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.

2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.

3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.

4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.

Напрями, показники, методи збору інформації для оцінювання

якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

Напрями, показники для оцінюванняосвітніх і управлінських процесів у ЗДО визначаються за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.

Методами збору інформаціїдля оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО є: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).

Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.

Орієнтовні напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

Напрям оцінювання Показники Методи збору інформації Термін проведення
Освітнє середовище Забезпечення ЗДО (спортивного, музичного залів, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку Спостереження
Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку Спостереження
Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам Спостереження, вивчення документації
Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників Спостереження, вивчення документації
Створення умов для дітей зособливими потребами Спостереження, вивчення документації
Освітня діяльність Якість планування в ЗДО Вивчення документації
Діяльність керівника ЗДО Опитування, вивчення документації
Система внутрішнього моніторингу Вивчення документації
Організація та здійснення освітнього процесу в ЗДО Спостереження, вивчення документації
Рівень реалізації компетентнісного підходу Спостереження оцінка, вивчення документації
Діяльність вихователя Спостереження, вивчення документації
Організація та здійснення методичної роботи Вивчення документації
Співпраця з батьками вихованців Опитування, вивчення документації
Результати освітньої діяльності Рівень засвоєння вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями Спостереження

Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності

та якості освіти в ЗДО

Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:

  • забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);
  • дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);
  • запобігання та протидія булінгу (цькуванню);
  • створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).

Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО

Основними процедурами вивчення якостіосвітньої діяльності в ЗДО визначено:

  • відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
  • внутрішній моніторинг якості освіти;
  • самооцінювання освітньої діяльності.

Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного вікуздійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію використовуються картами спостереження.

Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватисьпринципівакадемічної доброчесності, у тому числі справедливого оцінювання.

Внутрішній моніторинг якості освітиздійснюється відповідно до статті48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 №54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.

Самооцінювання освітньої діяльностівключає:

  • самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;
  • оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.

Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти

1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО.

2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.

3. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.

Кiлькiсть переглядiв: 461

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.